مقصد نهایی برق در پیشرانههای درونسوز، دهانه شمعهاست. لذا برای عیبیابی سیستم برق خودرو ابتدا باید از «سر شمع» آغاز نمود.
جهت اطمینان از جریان برق در سر شمع، نخست یکی از وایرها را از جای خود خارج و در چند میلیمتری بدنه فلزی پیشرانه و یا سر شمع نگه داشته و سپس خودرو را استارت میزنیم. برای استارت زدن نیز الزاماً باید از فرد دیگری کمک بگیریم. ایجاد جرقه قوی و آبی رنگ میان سر وایر و بدنه فلزی پیشرانه، نشانگر کارکرد صحیح سیستم اشتعال تا سر شمعهاست. اما جرقه ضعیف و زرد رنگ نشانه نیمسوز بودن کویل یا خازن است. اگر با وجود سلامت سیستم تا سر شمعها، پیشرانه خودرو همچنان روشن نمیشود و در عین حال، از صحت عملکرد سیستم سوخترسانی خودرو مطمئن هستید، باید به سلامت کلیه شمعها یا چند تایی از آنها شک نمود و تنها راهحل این قضیه نیز، تعویض شمعهای معیوب است.